علت خستگی پاها از زانو به پایین چیست؟
نوشته شده توسط : همیار

خستگی پا ها یک علامت نسبتا رایج در بسیاری از مشکلات زمینه ای است. عواملی همچون زن بودن، اضافه وزن یا پیری می توانند خطر ابتلا به این علامت را افزایش دهند. علاوه بر این، افرادی که به مدت های طولانی نشسته یا می ایستند بیشتر به این علامت دچار می شوند. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره خستگی پا ها به خواندن مطلب ادامه دهید.

8 علت خستگی پاها از زانو به پایین

خستگی پا ها ناشی از عوامل مختلفی بوده و می تواند با درد یا گرفتگی عضلانی همراه باشد. خستگی پا ها معمولا جای نگرانی نداشته اما توجه به وضعیت بدن در این هنگام مخصوصا در صورت وجود علائم دیگر اهمیت دارد.

1- فعالیت بیش از حد

در صورتی که فرد به تازگی بیش از حد معمول از پا های خود کار کشیده باشد، احساس خستگی در این اندام ها امکان پذیر است. افراد باید به اندازه کافی استراحت کرده و در حد توان بدن خود کار کنند. عمل به این توصیه از استرس، کشیدگی عضلانی و آسیب پیشگیری می کند. در صورت استفاده مکرر از پا های خود، چندین بار در طول روز استراحت کنید.

2- فعالیت کمتر از حد

عدم استفاده از پا ها نیز می تواند سبب خستگی آن ها شود. در صورت نیاز به نشستن برای مدت های طولانی، باید در هر ساعت مقداری تمرین پا و حرکات کششی انجام داد. همچنین، برای بالا نگه داشتن پا ها می توان از چند بالش استفاده کرد.

3- گرفتگی های عضلانی

استفاده بیش از حد از عضلات پا ممکن است به گرفتگی آن ها منجر شود. گرفتگی های عضلانی می توانند سبب بروز احساس خستگی در پا ها شوند. افراد باید تا زمان رفع علائم به پا های خود استراحت دهند. در صورت شدت یافتن گرفتگی، باید به پزشک مراجعه شود.

8 علت خستگی پاها از زانو به پایین

هایپوکالمی هنگامی بروز می دهد که مقدار پایینی از پتاسیم در جریان خون وجود داشته باشد. این وضعیت می تواند عوارض زیر را در پی داشته باشد:

4- هایپوکالمی

 خستگی

 ضعف

 گرفتگی عضلات پا

 یبوست

برخی دارو ها یا بیماری ها می توانند سبب هایپوکالمی شوند. جهت تعیین علت زمینه ای و بهترین گزینه درمانی باید به پزشک خود مراجعه کرد.

5- رگ های واریسی (واریس)

مبتلایان به ورید های واریسی ممکن است خستگی، سنگینی یا درد را در پا های خود احساس کنند. واریس هنگامی بروز می دهد که ورید ها عملکرد مناسبی نداشته و خون در آن ها تجمع می کند.

تجمع خون سبب بزرگی و تورم عروق می شود. روش های خود مراقبتی همچون ورزش، بالا بردن پا ها و پوشیدن جوراب های فشاری می توانند به تسکین این علائم کمک کنند.

در صورت عدم بهبود علائم یاد شده باید به پزشک مراجعه شود.

نحوه پیشگیری از زود خسته شدن پاها

این احساس ناخوشایند معمولا در انتهای روز، آب و هوای گرم یا هنگام خستگی بروز می دهد. افراد می توانند با انجام برخی روش های ساده و قابل دسترس از این علامت پیشگیری کنند. یافتن راه حل رفع خستگی پا برای حفظ سلامت بدن و جلوگیری از بدتر شدن مشکل ضروری است.

افراد می توانند با انجام برخی اقدامات از جمله موارد زیر از خستگی پا ها پیشگیری کرده یا احتمال بروز آن را کاهش دهند:

 جهت اطمینان از دریافت مقادیر روزانه از مواد مغذی یک رژیم غذایی متعادل و سالم داشته باشید. با داشتن این رژیم غذایی انرژی مورد نیاز برای انجام فعالیت های روزمره تامین می شود.

 با قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا مصرف یک رژیم غذایی مناسب مقادیر زیادی ویتامین D دریافت کنید.

 در همه مواقع مخصوصا ایستادن های طولانی کفش مناسب به پا داشته باشید. کفشی را انتخاب کنید که حمایت کننده، راحت و دارای اندازه مناسب است. جهت برخورداری از حمایت بیشتر در ناحیه پا از کف های مخصوص استفاده کنید.

 تا بیشترین حد امکان راه رفته و فعالیت داشته باشید. سعی کنید روزانه حداقل به مدت 15 دقیقه ورزش کنید.

 به ازای هر ساعت عدم تحرک حداقل 5 دقیقه راه رفته یا تمرینات کششی انجام دهید.

 در هنگام نشستن از قرار دادن پا های خود بر روی یکدیگر خودداری کنید.

 به مقدار فراوان آب بنوشید.

 وزنی مناسب را حفظ کنید.

 یک جوراب فشاری به پا کنید.

 در هنگام نشستن یا ایستادن بدن خود را صاف کرده و در وضعیتی مناسب قرار گیرید.

 در هنگام خواب، چند بالش در زیر پا های خود قرار دهید.

 به مقدار فراوان استراحت کنید.

 مصرف الکل، شکر و کافئین را محدود کرده یا از آن اجتناب کنید.

 در صورت مصرف سیگار، آن را ترک کنید.

دکتر آرش توفیق

فوق تخصص عروق و درمان واریس پا

نحوه پیشگیری از زود خسته شدن پاها

 

 

 





:: بازدید از این مطلب : 45
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 خرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: